Емоційне вигорання батьків
Мати й батько, тато і мама — це перші два авторитети, на яких для дитини тримається світ, ґрунтується віра в життя, в людину, у все чесне, добре і святе.
Шановні мої, любі
батьки!!!
НЕ балуйте мене, ви мене цим псуєте. Я дуже добре знаю, що не обов’язково давати мені все, що я прошу. Я просто випробовую вас.
НЕ бійтеся бути вимогливими зі мною. Це дозволяє мені визначити своє місце.
НЕ покладайтеся на силу у стосунках зі мною. Це привчить мене до того, що зважати слід розраховувати лише на силу. Я відгукнусь з більшою готовністю на ваші ініціативи.
НЕ будьте непослідовними. Це збиває мене з пантелику і змушує вперто намагатися у всіх випадках залишати останнє слово за собою.
НЕ давайте обіцянок, яких ви не можете виконати – це похитне мою віру у вас.
НЕ піддавайтесь на мої провокації, коли я кажу або роблю щось тільки для того, щоб роздратувати вас. А то надалі я намагатимуся досягти ще більших перемог.
НЕ засмучуйтесь занадто від моїх слів: «Я вас ненавиджу». Я не це маю на увазі. Я просто хочу, щоб ви пошкодували про те, що зробили мені.
НЕ змушуйте мене почувати себе меншим, ніж я є насправді. Я відіграюся над вами за це, ставши «плаксою» і «скиглієм».
НЕ робіть для мене і за мене те, що я у змозі зробити сам: я використовуватиму вас як обслугу.
НЕ дозволяйте моїм «поганим звичкам» притягувати до мене надмірну частку вашої уваги. Це тільки надихне мене на їх продовження.
НЕ нарікайте на мене у присутності сторонніх людей. Я зверну більше уваги на ваше зауваження, якщо ви скажете мені все спокійно віч-на-віч.
НЕ намагайтеся обговорювати мою поведінку у самий розпал конфлікту. За деякими об’єктивними причинами мій слух притупляється в цю мить, а бажання співпрацювати з вами зникає. Буде краще, якщо ми поговоримо про це пізніше.
НЕ намагайтеся читати мені повчання та нотації. Ви будете здивовані, дізнавшись, що я чудово розумію, що таке «добре» і «погано».
НЕ змушуйте мене відчувати, що мої вчинки – смертельний гріх: я маю навчитися припускатися помилок, не відчуваючи при цьому, що я ні на що не здатен.
НЕ вимагайте від мене пояснень, навіщо я це зробив: я інколи сам не розумію, чому чиню так, а не інакше.
НЕ піддавайте надто великому іспитові мою чесність: заляканий, я легко перетворюся на брехуна.
НЕ забувайте, що я люблю експериментувати: саме так я пізнаю світ, тому, будь ласка, змиріться з цим.
НЕ захищайте мене від наслідків моїх власних помилок: я вчуся на власному досвіді.
НЕ звертайте занадто багато уваги на мої маленькі хвороби. Я можу навчитися отримувати задоволення від поганого самопочуття, якщо це привертає до мене стільки уваги.
НЕ намагайтесь здихатись мене, коли я ставлю відверті запитання: якщо ви не будете давати на них відповіді, я шукатиму інформацію деінде.
НЕ натякайте ніколи, що ви – досконалі та безгрішні: це дає мені відчуття марності спроб зрівнятися з вами.
Нехай мої страхи не викликають у вас надмірного хвилювання, інакше я буду лякатися ще більше: покажіть мені, що таке мужність.
НЕ забудьте, що я не можу успішно розвиватися без розуміння і підбадьорення.
НЕ забувайте поділитися зі мною своїми досягненнями та невдачами, тоді і я відкриватиму вам свої таємниці, чекатиму вашої поради, підтримки.
Крім того, я вас так сильно люблю. Будь ласка, ставтеся до мене з такою ж любов’ю.
Для відновлення відчуття безпеки, близькості та запобігання травматизації За матеріалами Світлани Ройз
Підказки
дорослим
Знайди
причини своєї поведінки.
Робіть зауваження
по-новому
1. Замість роздратованого
«швидше, скільки тебе чекати!» скажіть «на старт, увага, руш, побігли!».
2. Замість загрозливого
«їж, інакше не отримаєш десерт» порадувати «після того, як зникне ця крихітна
котлетка, до тебе прилетить щось смачненьке».
3. Замість грубого
«прибери за собою» сказати мрійливим голосом «от якби ти був чарівником і зміг
би начарувати порядок…».
4. Замість роздратованого
«не заважай!» сказати: «іди, пограйся трохи сам, а коли я звільнюся, ми
влаштуємо міні-свято».
5. Замість незадоволеного
«та кофта брудна, одягай ту, яка є» сказати: «глянь, тут родичка твоєї
улюбленої кофти, може, її одягнемо?».
6. Замість риторичного
«ти ляжеш нарешті спати?!» поцікавтеся: «показати тобі хитрий спосіб укривання
ковдрою?».
7. Замість нудного
«скільки разів повторювати!» скажіть пошепки: «раз-два-три, передаю секретну
інформацію… Повторіть, як чутно».
8. Замість традиційного
«руки помив?» запропонуйте: «а поб’ємося об заклад, що вода із твоїх рук потече
чорна?».
20 фраз, які змусять вашу
дитину слухатися
Наша дитина є найкращим нашим відображенням. І коли вона погано поводиться,
подумайте, що ви робите не так. В першу чергу – чи правильно ви розмовляєте з нею.
Спілкуватися з дитиною треба так, як ви хотіли б, щоб розмовляли з вами.
Поради вчителя-вихователя Венді Снайдер опублікував Motherly.
«Замініть свій
звинувачувальний, негативний, загрозливий тон на нейтральний, правильний,
співчутливий, підбадьорливий (це може забрати БАГАТО часу) і поведінка вашого
малюка може значно покращитися.
Ці 20 позитивних фраз – дуже добрий початок, якщо ви хочете змінити
тональність вашого з дитиною спілкування»:
1. «Про що тобі потрібно пам’ятати?»
Не вживайте: «Будь обережним».
Приклад: «Про що нам
треба пам’ятати, коли ми граємо в парку?» або «Будь ласка, коли йдеш по цій стежині,
рухайся повільно, як обережна черепаха».
Пояснення: діти часто
ігнорують фрази, які ми повторюємо знову і знову. Фраза “будь обережним” не несе
в собі потрібного змісту, тому її потрібно промовляти більш точно. Озвучте
запобіжні заходи або донесіть інформацію про те, чого ви хочете.
2. «Будь ласка, говори спокійно».
Не вживайте: «Припини
кричати!» або «Будь спокійнішим!»
Приклад: «Будь ласка,
говоріть тихо або пошепки» (сказати пошепки) або: «Я люблю ваш спів, але
потрібно вийти на вулицю або в ігрову кімнату, щоб робити це голосно».
Пояснення: деякі діти,
природно, кричать голосніше за інших. Покажіть їм, де це можна робити, щоб не
заважати людям, використовуйте для цього силу шепоту. У поєднанні з ніжним
сенсорним і зоровим контактом, шепіт – неймовірно ефективний спосіб змусити
дітей слухати.
3. «Хочеш зробити це самостійно чи тобі допомогти?»
Не вживайте: «Третій раз
повторюю, одягайся!»
Приклад: «Ми йдемо.
Одягнеш черевики самостійно чи мені допомогти тобі?» або «Сядеш в машину сам чи
мені допомогти тобі? »
Пояснення: більшість дітей
хочуть, щоб їм дали завдання. Необхідно надати їм вибір і їх навички критичного
мислення скасують спокусу противитися.
4. «Що ти зрозумів з цієї помилки?»
Не вживайте: «Ганьба!» або
«Могло б бути і краще».
Приклад: «Що ти зрозумів,
коли зробив це неправильно?» або «Як зробити це по-іншому наступного разу, щоб
не потрапити в біду?»
Пояснення: зосередження
уваги на мотивації до зміни поведінки на майбутнє принесе вам набагато кращі
результати, ніж докір за минулий вчинок.
5. «Будь ласка, …».
Не вживайте: «Не треба!» або
«Зупинись!».
Приклад: «Будь ласка,
легко погладь песика» або «Будь ласка, поклади взуття до шафи».
Пояснення: Ви кажете
офіціантці, друзям і рідним про те, чого НЕ хочете? Адже простіше і легше
сказати про те, чого хочете.
6. «Сьогодні ми повинні йти швидко!»
Не вживайте: «Поспішай!» або
«Ми запізнюємося!»
Приклад: «Сьогодні ми
машинки-булліти на трасі Формули-1! Подивимося, як швидко ми можемо рухатися!»
Пояснення: дозволяйте дітям
бути повільними! Але якщо поспішаєте, то це потрібно зробити для них цікавим.
7. «Хочеш піти зараз або через десять хвилин?»
Не вживайте: «Час йти …
Негайно!»
Приклад: «Хлопці, хочете
піти зараз чи погратися ще десять хвилин, а потім піти?
Пояснення: діти дуже самі
люблять бути відповідальними за свій вибір! Це вимагає трохи уваги, але це
працює! Дайте їм вибір і вони будуть поводитися краще, ніж якщо намагатися їх
змушувати.
8. «Давай додамо цю іграшку в список подарунків на день народження!»
Не вживайте: «Ми не можемо
собі цього дозволити» або «Ні, я сказала – НІЯКИХ ІГРАШОК!»
Приклад: «Давай купимо цю
іграшку на твій день народження?»
Пояснення: якщо бути
чесними, ми часто можемо купити це маленьке Лего, ми просто не хочемо його
купувати. Замість того, щоб говорити про відсутність грошей і створювати
відчуття дефіциту, краще навчити їх дочекатися іграшки або заробити на неї.
9. «Зупинися, вдихни повітря, тепер проси».
Не вживайте: «Припини
рюмсати!»
Приклад: «Давайте
зупинимося, подихаємо разом, тепер спробуй ще раз попросити, чого ти хочеш».
Пояснення: Обов’язково
змоделюймо це. Продовжуйте повторювати це спокійно, поки дитина не заспокоїться
і не змінить свого тону.
10. «Поважай себе та інших».
Не вживайте: «Будь чемним».
Приклад: «Не забувай, що
потрібно поважати себе та інших, навіть якщо ти нервуєшся».
Пояснення: будьте
конкретними, оскільки діти часто не сприймають загальних понять. Запитайте,
чого ви хочете і попросіть їх повторити те, що важливо запам’ятати.
11. «Працюй в команді».
Приберіть: «Не командуй!» і
«Ніхто не захоче гратися з тобою, якщо будеш робити так».
Приклад: «Ти чудовий
лідер. Не забувай використовувати своїх навичок спільної роботи сьогодні.
Запитуй друзів, а не навчай їх, що робити».
Роз’яснення: багато дітей,
які хочуть домінувати (або відчувати себе сильними) часто говорять, що вони
владні або що ніхто не хоче їх слухати.
Станьте тренером своєї
дитини і навчіть її чесної гри: запитувати замість того, щоб командувати,
показувати замість того, щоб розповідати і робити щось по черзі.
12. «Мені потрібно, щоб ти…».
Не вживайте: «Припини робити
___» і «Це не нормально для ___».
Приклад: «Мені потрібно,
щоб ти легенько погладив собаку». «Мені потрібно, щоб ти сповільнилася і
рухалася як черепаха, адже ми знаходимося на небезпечному паркінгу».
Пояснення: заборони часто
не діють ефективно і діти краще реагують, коли ми спілкуємося з ними не
наказовим способом. Крім того, прохання про те, чого ви хочете – величезне,
воно спрямовує дітей в потрібному вам напрямку (на відміну від зосередження на
тому, чого ви НЕ хочете!)
13. «Поплач, я хвилююся за тебе».
Не вживайте: «Не будь
дитиною» або «Не плач».
Приклад: «Цілком
нормально, що тобі сумно, я буду тут, якщо знадоблюся. Я знаю, що ти зможеш
знайти спосіб подбати про себе».
Пояснення: діти дуже
позитивно реагують, коли ми не тиснемо на них, щоб зупинити їх плач або
спробувати змусити їх не хвилюватися. Навчайте їх тому, що вони здатні
впоратися з собою і вони швидше перестануть сумувати, а також вибудують свою
самооцінку.
14. «Як ти подбаєш про себе?»
Не вживайте: «Зроби це і все
буде добре», «Це не має значення» або «Чому ти завжди розпускаєш нюні? Візьми
печиво».
Приклад: «Це нормально,
що ти…. Що ти можеш зробити, щоб допомогти собі почуватися краще?
Пояснення: вміння дітей
піклуватися про себе – неймовірний подарунок! Діти, які вміють чесно переживати
емоції, роблять менше непродуманих дій, менше потрапляють в неприємності і мають
більш високу самооцінку.
15. «Я почекаю, поки ти закінчиш».
Не вживайте: «Дай я зроблю
це».
Приклад: «Схоже, тобі
потрібен час, я сяду і почекаю».
Пояснення: батькам потрібно
менше поспішати. Нехай дитина сама зав’яже шнурки або прочитає вивіску. Мета –
дозволити дітям спробувати, витримати невдачу, повторити спробу і закріпити
почуття умілості, щоб вони не завжди залежали від нас!
16. «Я люблю тебе, незважаючи ні на що».
Не вживайте: «Ніхто не любить
тебе, коли ти погано поводишся» або «Не цілуй мене після того, як зробив таке».
Приклад: «Я люблю тебе,
незалежно від того, як ти себе поводила. Наступного разу попроси іграшку,
замість того, щоб схопити її».
Пояснення: в основі
позитивного виховання лежить безумовна любов. Це означає, що наша любов до наших
дітей не повинна залежати від їхньої доброї поведінки. Ми любимо їх всім
серцем, безумовно. Це задовольняє потребу дітей належати, що є ключовим
мотивувальним фактором.
17. «Я хвилююся, тому що…».
Не вживайте: «Ти недостатньо
дорослий» або «Ти занадто малий, щоб зробити це».
Приклад: «Я хвилююся за
тебе, коли ти йдеш по цій стіні, я боюся, що ти впадеш і нашкодиш собі».
Пояснення: коли у нас є
свої страхи і турботи, наші діти краще реагують і поважають наші обмеження.
Діти часто думають, що вони є досить дорослими, досить сильними і досить
вмілими.
Тому вони швидко
ганяють на велосипеді або лізуть на високий паркан. Нагадайте дітям про ризик,
використовуючи фразу “Я хвилююся…”.
18. «Зроби це сам».
Не вживайте: «Мені
байдуже».
Приклад: «Мені б дуже сподобалася
твоя допомога».
Пояснення: коли нам дійсно
все одно, це чудова можливість розширити можливості наших дітей і дозволити їм
зробити щось самостійно!
Хороші лідери також є
хорошими послідовниками, тому потрібно дозволити дітям іноді самостійно приймати
рішення.
19. «Я вірю в тебе і підтримую тебе».
Не вживайте: «Я сам подбаю
про це» або «Чому я повинен робити це замість тебе?»
Приклад: «Я бачу, як це
складно для тебе і я вірю в те, що ти впораєшся з цим. Я тут, щоб підтримати
тебе, якщо потрібні думки про те, як правильно вирішити ситуацію».
Пояснення: важливо
налаштовувати наших дітей на успіх. Вони повинні вміти піклуватися про себе,
вирішувати свої проблеми і бути впевненими в тому, на що здатні. Підтримка
замість вирішення ситуації часто вимагає більшого терпіння, але вона створює
самооцінку і внутрішню мотивацію у дітей!
20. «Як ти почуваєшся?»
Не вживайте: «Заспокойся! Не
потрібно так сумувати!»
Приклад: «Я бачу, що ти
засмучена, що ти відчуваєш?»
Пояснення: Допомагати дітям
ідентифікувати свої емоції й ефективно спілкуватися з ними – важливий елемент
позитивного виховання.
Коли діти добре себе
почувають, відчуваючи емоції і, передаючи їх іншим (замість того, щоб
заперечувати їх і намагатися приховати), поведінка змінюється і стає більш
відкритою та сповненою поваги.
Використовуйте ці фрази, щоб
налагодити діалог зі своїми дітьми!
За матеріалами: https://zatyshok.net.ua/





Немає коментарів:
Дописати коментар